Excursió per la Via Verda a la Terra Alta

Us ve de gust fer una excursió? Tant si la voleu fer a peu, com en bici o a cavall, tenim una bona proposta per fer-ho, la Via Verda a la Terra Alta!

La Via Verda és un dels reclams i espais més coneguts de la Terra Alta. Es tracta de l’antic traçat de la via del tren que actualment permet recòrrer un itinerari en plena natura tant si ho voleu fer sols, en parella, amb amics o en família.

La Via Verda travessa les comarques de la Terra Alta i el Baix Ebre, per un camí de 51’9 km entre l’antiga estació d’Arnes i la ciutat de Tortosa. Un itinerari amb el rerefons de magnífics paisatges del vessant occidental del Port, els engorjats del riu Canaletes i la plana fluvial de l’Ebre. Ah, i també compta amb un tram entre Bot i la Fontclada, a Gandesa, habilitat per persones amb mobilitat reduïda.

Cal tenir en compte que cal esmorzar bé abans de fer l’itinerari considerat de dificultat mitja, així com dur aigua, crema solar, etc. i tenir present que té un desnivell en baixada de 450m, i en pujada, de 30m.

Igualment cal destacar que tot l’itinerari està adequat per poder circular en bicicleta tant pel que fa a senyalització, proteccions i delimitacions, com també il·luminació automàtica de túnels que en trobareu fins a 41, alguns de considerable allargada de fins a 750 metres.

Inici a Arnes. Com arribar-hi?

Per començar el recorregut a Arnes, des del nord-est i centre del Principat caldrà que accediu per les sortides 34 o 35 de l’autopista AP-7 (Reus Oest, Reus Sud), continueu fins a Reus per l’autovia (uns 10 km) i agafeu la N-420 en direcció a Falset, Móra d’Ebre i Gandesa i (uns 70 km més).

Deprés des de l’oest i el sud, heu de dirigir-vos a Gandesa per la C-12, de Tortosa a Lleida, i la N-420. Un cop a Gandesa, o 6 km després per la mateixa N-420, agafeu la carretera TV-3531 fins a Bot, la T-334 fins a Horta de Sant Joan i la T-330 fins a Arnes (uns 31 km).

Arribats a Arnes, el punt d’inici de la ruta és a l’antiga estació de Lledó-Arnes, situada a 5,5 km del municipi, a la dreta del km 9 de la carretera TEV-3303 en direcció a Lledó. Per un curt tram de pista de terra accedim a l’estació, on podreu estacionar el vostre vehicle. Igualment, a l’estació també hi podeu arribar en bicicleta per una pista senyalitzada que parteix a la T-330, immediatament a l’altra banda del trencall d’accés a Arnes (5 km; aconsellem que us informeu del cabal del riu Algars, abans de travessar-lo!).

Estació d’Horta de Sant Joan

Al km 2,1 del recorregut, fins aquí pla i ràpid, haurem arribat a l’estació d’Horta de Sant Joan, lloc privilegiat i de gran patrimoni històric i monumental. De fet, cal recordar que va ser aquí on Pablo Picasso, en dues estades, va plasmar la bellesa de l’indret a la seva obra pictòrica.

Seguint el recorregut, trobareu la muntanya de Santa Bàrbara amb el convent de Sant Salvador als seus peus, un altre motiu pictòric recreat per l’artista universal. Rodejant la muntanya, l’itinerari gira cap al nord-est i inicia una baixada fins a la riba de lEbre.

El Riu Canaletes i la Fontcalda

Al km 13’40, després de passar set túnels, arribareu a Bot, trobant-vos una població agrícola que té l’origen en un assentament iber i la gran bellesa de la vall del riu Canaletes.

Un cop passem set túnels més i dos espectaculars ponts espectaculars, arribem a l’estació de Prat de Comte i, al km 19, sortim sobre el santuari i balneari de la Fontcalda, del terme municipal de Gandesa, just a l’altra banda del Canaletes.

La Fontcalda fa referència a les fons d’aigua calenta que trobem a l’altre costat del riu, actualment un lloc d’estiueig i vacances, amb servei d’hostatgeria els caps de setmana, períodes de vacances i dies festius. Una gran oportunitat que podeu gaudir!

Recuperem l’itinerari al tram de pujada per situar-nos novament sobre el traçat de la via i continuem el recorregut avall. Al km 18 hi ha un túnel enrunat que cal vorejar al costat esquerre per una pista oberta.

Des del balneari de la Fontcalda, un cop superats set túnels més, trobarem al km 23’80 l’estació del terme municipal de Pinell de Brai (a 6 km de l’estació per la carretera N-230).

El Baix Ebre

La Via va girant al sud-est i s’encara decididament cap a la vall de l’Ebre, on al km 27,1 passem el Canaletes pel pont de la Riberola i entrant a la comarca del Baix Ebre i els túnels es van succeïnt amb gran rapidesa..

L’itinerari segueix sobre el riu Ebre, que discorre lentament a l’altra banda de la carretera C-12, i que anirà entrecreuant-se amb la Via Verda fins trobar l’Estació de Benifallet, allunyada del nucli de població.

L’últim túnel del recorregut el trobem al km 34,5 arribant davant de l’assut de Xerta, una espectacular presa de 310m d’origen àrab que alimenta els canals dret i esquerre.

L’estació de Xerta es situa al km 36,7, situada al centre d’un gran meandre del riu. El nucli antic conserva una senzilla església barroca i destaquen les taronges agredolces del municipi.

Tram final cap a Tortosa

Provisionalment, el curs de la Via Verda ha sigut tallat per la circumval·lació de la carretera C-12. Caldrà buscar el seu pas per l’interior de la vila baixant per l’avinguda de l’estació, carrer del Calvari, a la dreta pel carrer de Sant Martí i, poc després, a l’esquerra pel carrer de Santiago Rusiñol fins a la plaça Major, on hi trobarem l’església. Davant, a la banda del sud, el carrer de Tortosa condueix a un camí que discorre vora el canal.

Ja encarant el tram final, trobareu una àrea de lleure i barbacoes al km 38. Si girem a la dreta passem la carretera per sota i, a l’altra banda, recuperem cap a l’esquerra l’itinerari de la Via Verda.

En aquest punt transcorrem entre horts i arbres de conreu i passem la població d’Aldover al km 40,5. Ara haurem de creuar 4 km més avall i per sota la carretera C-12.

Trobem una nova zona d’esbarjo al km 46,3 del recorregut, ja a les envistes de Tortosa, just a l’altre cantó de la carretera de Quatre Camins. Aprofiteu que és l’última àrea de descans abans d’entrar al nucli urbà de Roquetes i Tortosa!

Un cop travesseu el riu Ebre per l’antic pont del ferrocarril haureu arribat a Tortosa. La importància d’aquesta obra no tan sols recau en donar continuïtat a la Via Verda, sinó també l’actiu turístic que suposa la seva prolongació al delta de l’Ebre per camins naturals que transcorren per la vora del canal, enllaçant dos parcs naturals: el dels Ports i el del Delta.

I si voleu allotjar-vos a la Terra Alta, res millor que l’allotjament rural que us oferim a Apartaments Els Temporers a Corbera d’Ebre!